Over

Waarom dit netwerk?

Doel van het netwerk: onze gezamenlijke positieve impact rond plastic vergroten, door op een laagdrempelige, ongedwongen en gezellige manier de verbinding tussen collega’s in het plasticvervuiling-veld te maken en versterken.

Het netwerk is opgericht om organisaties en (groepen) mensen die werken aan minder plastic gebruik, plastic afval en plastic zwerfafval samen te brengen.

Plastic get-together #7 @ Afghaans Restaurant - Retulp, GoClean Apeldoorn (2022)

De gehele breedte van het veld

Het netwerk bevat de volle breedte en diepte van het plastic spectrum: van (de aanpak van) plastic productie tot plastic soep.

Onder de deelnemers zitten o.a.: campaigners, zwerfvuilrapers / dataverzamelaars (spooknet duikers, plastic suppers, plastic jutters, plastic kanoërs, (micro)plastic vissers, plandelaars, ploggers, etc.), onderzoekers, ondernemers (duurzame webshops, herbruikbare verpakkingen, plastic recyclaars, plastic vervangende innovators, plasticvrije kleding, plasticarme horeca, duurzaam toerisme, etc.), educatieprojecten, lobbyisten, activisten, duurzame hubs, internationale NGO’s en netwerken, sustainable venture builders, sector verduurzamingsprojecten, zero waste winkels en initiatieven, adviesbureau’s, kunstenaars, hoger onderwijsinstellingen, plastic opruimsystemen, buurtinitiatieven, consultants en (natuur)fotografen. 

Bijeenkomsten

We komen 2-3 keer per jaar samen op verschillende plaatsen door het land. De bijeenkomsten betekenen: kennismaken, lijntjes kort houden, kennis en contacten uitwisselen, agenda’s synchroniseren, samenwerkingen starten, gezelligheid, inspiratie en successen vieren. 

Het netwerk bestaat momenteel uit 195 personen van 135 verschillende organisaties en initiatieven. Alle deelnemers werken aan minder plastic gebruik, afval en/of zwerfafval. 

Hoe is het begonnen?

In 2019 initieerde Karl Beerenfenger (toen The Ocean Movement en We Are Nature) dit netwerk, samen met Maaike de Waele (Clear Rivers) en Nienke Binnendijk (BlueCity). Het thema plastic kreeg tractie bij overheid, politiek, bedrijfsleven en consumenten. De collega-organisaties schoten als paddenstoelen uit de grond. Dit netwerk was – en is nog steeds – bedoeld om de lijntjes kort te houden.