Meedoen
waarom meedoen?
Doel van het netwerk: vergroten van onze gezamenlijke positieve impact op (plastic) afval, door op een laagdrempelige, ongedwongen en gezellige manier de verbinding tussen collega’s in het plastic-veld te maken en versterken.
Het netwerk is opgericht om organisaties en (groepen) mensen die werken aan minder plastic gebruik, plastic afval en plastic zwerfafval samen te brengen.
De bijeenkomsten betekenen: kennismaken, lijntjes kort houden, kennis en contacten uitwisselen, agenda’s synchroniseren, samenwerkingen starten, gezelligheid, inspiratie en successen vieren. Het netwerk bestaat momenteel uit 195 personen van 135 verschillende organisaties en initiatieven.
Hoe werkt het netwerk?
- Het netwerk bestaat uit een mailinglist (naam, organisatie, e-mailadres) welke enkel gebruikt voor uitnodigingen voor de bijeenkomsten; slechts enkele mails per jaar.
- Organisatie en leden zorgen actief voor uitbreiding van het netwerk
- Voor elke bijeenkomst is een organisatie uit het netwerk co-host: deze ondersteunt bij de organisatie van de bijeenkomst (keuze locatie, evt. rondleiding op kantoor, etc.)
- De bijeenkomsten worden zoveel mogelijk geografisch verspreid
- De bijeenkomsten bestaan altijd uit (in ieder geval) borrel en diner
- Deelnemers aan de bijeenkomsten betalen zelf voor eten, drinken en vervoer (soms wordt een borrel gesponsord)
- Meestal nemen zo’n 30 personen van verschillende organisaties deel aan een bijeenkomst
- De bijeenkomsten hebben een kort inhoudelijk programma, en bestaan vooral uit netwerken en inspireren (gezelligheid en vieren)
- Voor eten en drinken wordt altijd gekozen voor duurzame(re) horeca
Wat wordt er van je verwacht?
- Deelname aan liefst (minimaal) één bijeenkomst per jaar
- Deelname aan LinkedIn-groep
- Werven van nieuwe, potentiële deelnemers via jouw netwerken en kanalen
- Bijdrage in-kind of financieel
Waarom meedoen?
- Het is het grootste netwerk van NGO’s, bedrijven, instellingen en individuen in Nederland die op plasticvervuiling werken, met een landelijke dekking (met een zwaartepunt in de Randstad)
- Naast NGO’s en individuen zitten ook diverse ondernemers (met plasticvervuiling voorkomende producten) in het netwerk, waardoor non-profit en commercie elkaar vindt in een gezamenlijk doel
- Deelnemers leren elkaar tijdens bijeenkomsten op een informele manier kennen, wisselen contactgegevens uit en vinden elkaar in het vervolg makkelijker
- Kruisbestuiving: er zijn verschillende samenwerkingen ontstaan tijdens de bijeenkomsten
- Het netwerk heeft een positief en sympathiek karakter; het gezamenlijke doel verbindt de deelnemers
- De gezelligheid en inspirerende verhalen tijdens bijeenkomsten werken stimulerend voor deelnemers; mensen gaan met (hernieuwde) energie en drive naar huis
- Grotere NGO’s maken kennis met bedrijven, kleinere organisaties en individuen uit het veld, en andersom: zo ontstaan waardevolle verbindingen tussen bijvoorbeeld lobbyisten en zwerfvuilrapers, en campagnevoerders en plasticvrije ondernemers